Åsikter om unga mammor

Godkväll!

Nu tänker jag skriva ett inlägg som handlar om yngre mammor, en vän till mig fick en elak kommentar igår just pga hon är en ung mamma.

Jag vill poängtera innan att jag inte anser att ALLA ska få skaffa barn, ex dom som är svårt sjuka och knappt kan ta hand om sig själva, eller är instabila på något sätt. Det ska ju vara bra för barnet att bo hos mamman och pappan ev  och inte tvärtom.

Varför är det så många som har så negativa åsikter om unga mammor? Med unga menar jag allt mellan 14-18 år kan man väl säga. Jag kan hålla med om att det är alldeles för tidigt att skaffa barn när man är 14 år men det är ett fritt land och folk gör som dom själva vill. När jag var 15 år ville jag redan då ha barn, men idag är jag jätte glad att jag väntade, nu är jag 29 år, är sambo&förlovad med pappan till barnet och vi har dom förutsättningar som krävs för att ta hand om honom också. Man blir inte rik på att skaffa barn som tyvärr många i yngre ålder verkar tro eftersom det är bostadsbidrag, barnbidrag, ev underhåll osv hit och dit, men allt går till barnet.

Många verkar tro att yngre mammor är sämre än äldre just bara för dom är unga. Vad har åldern med det att göra hurvida man blir som mamma? Jag känner flera ynga mammor som är jätte bra föräldrar och faktiskt tar hand om sitt/sina barn betydligt bättre än vad en mamma på 30 år gör. Det finns unga mammor som är jätte mogna för sin ålder också även om man inte tror det, men så är det.

Jag blir bara förbannad på folk som drar alla yngre mammor över en kam. Det märks att ni inte vet vad ni pratar om. Visst pengar är kanske inte alltid så lätt men det är det inte oavsett ålder, sen beror mycket på om man är två som hjälps åt med barnet, om partnern kanske jobbar osv. Så snälla dra inte alla över en kam.

Tjejen som fick en elak kommentar igår är en jätte bra mamma. Fortsätt med det du gör Emma och hon gör ALLT för sin son.

Respektera val andra människor gör. Man ska inte klanka ner på människor pga deras val, så är det.

Dra lärdom av detta jag skriver, mamma är ingen ålder utan något man blir.

Vill också ge en stor eloge till er unga mammor där ute. Ni är grymma, ja dom flesta i allafall för sen finns det ju mammor som absolut inte skulle ha skaffat barn och väntat lite kanske men på det stora hela så är de flesta riktigt duktiga. Ett barn kan man inte lämna tillbaka och det vet väl alla förhoppningsvis när dom gör valet att behålla bebisen.

Tack och hejfrån mig

Kommentarer
Postat av: Elina 16 år, mamma till Nellie

Ja man vill inte veta vad folk säger bakom ryggen på en ens..

2011-12-17 @ 20:40:24
URL: http://elinaadele.blogg.se/
Postat av: kattises :)

Grattis du vann 2 dagars länkning! :)

2011-12-17 @ 21:23:55
URL: http://mylifeaskattises.blogg.se/
Postat av: Chayenne - En av Sveriges skönaste unga mammabloggar.

Hej fina du :) Nu har jag kört igång en ny tävling om dagens blogg! Va gärna med du också ;) (om du inte redan har gjord det)

Vinnaren utses imorn den 18e efter kl 20.30

http://sense.webblogg.se/2011/december/vinnaren-bli-dagens-blogg-13.html



Ha en bra fortsätt kväll =)

2011-12-17 @ 22:45:49
URL: http://sense.webblogg.se/
Postat av: Angelica

En bra text, det är tråkigt att folk har så många fördomar om det mesta - är väldigt trött på dom som tror att alla är intresserade av deras kritiska tankar och åsikter, vem ger dom rätt att döma? Känns som väldigt oödmjuk och högmodigt att dra alla över en kam. Det hade varit en annan sak om dom menat sin "kritik" som ett vänligt råd och gjort det på ett fint sätt.



Läste ett liknande inlägg om en mamma som valt att amma vidare efter det som "anses vara normalt/acceptabelt" och fått otroligt mycket kritik för det

2011-12-18 @ 03:48:47
URL: http://naturligbebis.blogspot.com/

Vad har du på hjärtat?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0